search

Sideværktøjer

Servicenavigation


Nyheder om Rådet og Formandskabet

Artikel: "Alle lærere er ikke lige gode - det bliver vi nødt til at gøre noget ved" (26.03.2017)

Artikel af Jacob Fuglsang med interview med afgående formand for Rådet for Børns Læring, Agi Csonka. Bragt i Politiken den 26. marts 2017.

Læs artiklen.


Artikel: "Vil du gå i lære for at blive en bedre forælder?" (03.03.2017)

Klumme af Politikens uddannelsesredaktør, Jacob Fuglsang, med omtale af Formandskabet for Rådet for Børns Lærings nyligt offentliggjorte forskningskortlægning om forældreinvolvering og forældresamarbejde til at fremme læring hos socialt udsatte børn og unge i dagtilbud og skole. Bragt i Politiken den 3. marts 2017.

Læs artiklen.

Læs den omtalte forskningskortlægning.


Kronik: "Investering i dagtilbud er en klog investering i fremtiden" (28.02.2017)

Kronik udarbejdet af Anna Mee Allerslev (R), formand for KL's Børne- og Kulturudvalg, og Agi Csonka, formand for Rådet for Børns Læring. Bragt hos Danske Kommuner den 28. februar 2017.

Læs kronikken.


Beretning: "Beretning fra Formandskabet" (27.02.2017)

Den 27. februar 2017 offentliggjorde Formandskabet for Rådet for Børns Læring deres beretning for året 2016. Beretningen har fokus på læringsulighed i dagtilbud og skole.

Læs beretningen.

Læs pressemeddelelsen.


Interview: "Råd: Far, mor og faglighed skal børns ulige læring til livs" (27.02.2017)

Telegram fra Ritzau med interview med Agi Csonka, formand for Rådet for Børns Læring. Bragt I Information den 27. februar 2017.

Læs interviewet.


Forskningskortlægning: ”Systematisk kortlægning om forældreinvolvering og forældresamarbejde, der kan fremme læring hos børn og unge med ressourcesvag social baggrund i dagtilbud og skole” (25.02.2017)

Formandskabet har fået udarbejdet en systematisk kortlægning omhandlende forældresamarbejde/-involvering med henblik på at fremme læring hos børn og unge med en ressourcesvag social baggrund.Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning på Aarhus Universitet har udarbejdet forskningskortlægningen.

Læs pressemeddelelsen.

Læs forskningskortlægningen.

Formandskabets beretning 2017

Formandskabet for Rådet for Børns Læring har i 2016 haft fokus på social ulighed, og særligt hvordan denne slår igennem som en læringsulighed, hvor børn og unge har ulige muligheder for læring i dagtilbud og skole.

Dagtilbud og skoler kan ikke løse problemet med social ulighed i Danmark, det er en langt mere kompleks problemstilling. Men de har en utrolig vigtig opgave i forhold til at sikre, at social ulighed ikke slår over i læringsulighed. Og her er vi ikke i mål. Det ser nærmest ud til, at dagtilbud og skoler reproducerer læringsuligheden” - Agi Csonka, formand for Rådet for Børns Læring.

Beretningen indeholder en række anbefalinger til, hvad der skal til for at mindske læringsuligheden.

Læs beretningen.

Læs Formandskabets pressemeddelelse.

Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige

Den 25. oktober 2016 offentliggjorde Formandskabet for Rådet for Børns Læring en samlet dagtilbudspakke med anbefalinger til, hvordan vi løfter og sikrer kvaliteten i de danske dagtilbud

Læs den samlede dagtilbudspakke.

Læs Formandskabets pressemeddelelse.

Rådet for Børns Læring
Sekretariatet for Rådet for Børns Læring
Att. Julie Heidemann
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K.